top of page

ARBL members visit to XiZang Agriculture and Animal Husbandry College


Invited by ARBL alumni Dr. Zili Ren and Ms. Yanling Zhao, ARBL members Professor Kehuan Lu, Yangqing Lu, Ming Zhang, Shengsheng Lu, Xingwei Liang and ARBL alumni Youquan Zeng had a visit to XiZang Agriculture and Animal Husbandry College in Linzi, XiZang in 22-25 June, 2017. During the visit, an academic seminar was held and professor Kehuan Lu, Yangqing Lu and Xingwei Liang gave presentations about “Sex-preselection in Buffalo”, “Avian Stem Cells” and “Influence of Maternal Fat Metabolism on Offspring”, respectively, to the faculties and students at XZA. A follow-up discussion on further academic collaboration was hosted by XZA Department of Animal Science & Technology after the seminar. Faculties from both institutes all agree to strengthen the collaboration in academic research as well as in other disciplines of mutual interest and expect more faculty visits or student exchange in the future.

应我们ARBL课题组校友、西藏农牧学院动物科学学院任子利博士和赵玲老师的邀请,课题组卢克焕教授、陆阳清研究员、张明教授、卢晟盛研究员、梁兴伟教授、杨小淦副研究员一行6人于2017年6月22-25日到西藏农牧学院开展学术交流活动。

6月22日,ABLR团队成员在西藏农牧学院图书馆给该校动科相关专业的师生做了一个动物繁殖生物技术学术讲座。卢克焕教授报告题为《水牛性别控制的研究和应用》,陆阳清研究员报告题为《家禽干细胞研究》,梁兴伟教授报告题为《母体营养对后代代谢平衡的影响》。报告会由该校动物科学学院院长强巴央宗教授主持,全院师生共150余人参加了此次学术报告会。卢克焕教授的学术报告首先介绍了广西大学动物遗传育种与繁殖学科情况,从学科的历史沿革、学科队伍、设备平台等几方面进行了介绍;然后主要围绕水牛性别控制的研究及其生产中的应用,介绍了家畜X、Y精子分离原理与方法、并以翔实的数据资料阐述了如何提高水牛的繁殖效率,并与参会师生就如何提高西藏牦牛繁殖率及藏猪的人工授精等的进行了互动。陆阳清研究员的学术报告主要围绕家禽干细胞研究展开,从什么是生殖细胞、生殖干细胞在家禽繁殖生物技术的应用、鸡PGC培养系统的优化、生殖系嵌合体鸡及珍惜濒危鸟类保护等几方面并结合其个人的研究做了一场由浅入深的精彩报告,并与参会师生提出的“如何保护西藏黑颈鹤、朱鹮、丹顶鹤等濒危鸟类”做了交流。梁兴伟教授的学术报告主要围绕母体营养对后代代谢平衡的影响展开,从什么是肥胖,引起肥胖的机理、原因,并结合其个人的研究以小鼠作为模型进行了详细的阐述。并在基因水平就如何提高家畜(水牛、牦牛、藏猪)肉品质量提出展望。

此外,ARBL团队与动物科学学院相关教师进行了座谈。座谈会由西藏农牧学院党委委员、副院长翟新验主持。翟新验副院长首先代表学院对广西大学卢克焕教授一行的到来表示欢迎,并介绍该院科研工作、人才培养等基本情况。双方就科学研究、人才培养、学科建设等方面进行了广泛的交流,并达成了初步合作意向.

bottom of page